Vždyť přece létat by chtěl každý…

5. 12. 2017 v 07.52

Patříte mezi rodiče, kteří svým dětem knihy pečlivě vybírají? Chcete, aby děti četly nejen zábavné kousky, ale i ty s nějakým přesahem či poselstvím? Pak byste měli zbystřit. Na trh přichází příběh Kromobyčejná pouť Barnabyho Brocketa od Johna Boyna.

Brocketovi jsou normální rodina. Slovo normální je tu velmi důležité – v téhle rodině nikdo nedělá nic nenormálního, nepatřičného, či zvláštního.  Otec Alistair i matka Eleanor chodí spořádaně každé ráno do právní kanceláře, rozhodně necestují nebo nenavštěvují operu, odmítají číst stimulující knihy a nedávají se do hovoru s cizími lidmi, zvlášť když pracují ve službách. Podobně se chovají i dvě jejich děti – Henry a Melánie - hrají si pěkně s hračkami a nevyrušují. Jenže pak se to najednou zvrtne a Brocketovým se narodí Barnaby. Syn, který nectí gravitační zákony a létá!

Brocketovi jsou zděšeni a znechuceni, za syna se stydí, nechtějí ho ani brát ven. Zapíšou ho do školy na druhém konci města, do Akademie pro nechtěné děti.  Barnaby si tu najde nejlepšího kamaráda Liama, kluka s háky místo rukou, který Barnabymu zachrání život, když škola nešťastnou náhodou začne hořet. Jenže Barnaby se nepoučí a ne a ne přestat létat. Vzbuzuje to pozornost a dál už to Brocketovi nehodlají snášet. Když se chce kluk vznášet, tak ať si letí, rodině ale ostudu dělat nebude.

Naštěstí zasáhne náhoda a náš osmiletý hlavní hrdina se ocitne na palubě horkovzdušného balónu, který řídí dvě velmi originální dámy. S nimi se Barnaby dostane na kávovou farmu do Brazílie a posléze i na řadu dalších míst světa. Všude potkává lidi, kteří jsou něčím zvláštní a které pro jejich jinakost jejich rodiny zavrhly. Je to ale právě Barnaby, kdo umí napravovat lidské osudy a sbližovat lidi kolem sebe. Podaří se mu ale dojít ke šťastnému konci i v případě vlastní rodiny?

Kromobyčejná pouť Barnabyho Brocketa je velmi vtipná a zároveň poutavá knížka o lidských předsudcích a stereotypech a o jejich překonávání. Pro mě, jako matku dítěte se speciálním přístupem ke světu, to bylo v některých chvílích až dojemné, většinu knihy jsem se ale hlavně dobře bavila. Výtečné dialogy, zábavný děj, byť určený hlavně dětskému publiku, historky třeba o tom, jak těžké je skákat padákem, když neumíte padat. Hlavní jsou ale jednoduché příběhy, které srozumitelně vysvětlují, že každý na světě je originál a jak je pro člověka důležitá rodina. Knížka se určitě hodí na společné čtení rodičů s dětmi a následné povídání, jsem přesvědčená, že zaujme nejen děti, ale i všechny přemýšlivější rodiče. Dobrý tip na dárek pod stromeček.

Autorka: Hana Kubíková