Tři kouzelné pohádky v jedné

28. 10. 2014 v 10.40

Zdeněk Svěrák představuje kouzelnou pohádku Tři bratři, kterou určitě všichni podvědomě znají díky její filmové adaptaci. Knížka je však jiná, určena jak pro nejmenší čtenáře, tak pro jejich rodiče.

„Pohádka je jako raneček moudrosti, který nám tu zanechali dávní předkové, abychom si ho vzali na vandr světem a věděli, jak se rozhodovat na rozcestích.“ (Tři bratři, str. 5)

Zdeněk Svěrák se obsadil do role vypravěče, takzvaného písmáka, který sepisuje své paměti a vzpomínky na tři bratry – Jana, Matěje a Pepu. Čtenáři (či dětští posluchači) se tak seznámí nejen s jejich povahami, ale hlavně neřestmi. Honzu rodiče neustále napomínají, že všechno zapomíná. Nevezme si ani meč, když jde osvobodit princeznu! Matěj pořád přemýšlí nad lesem a zvířaty a nedává pozor, když po něm maminka něco chce. Místo borůvek do hrníčku sbírá brouky, ale z těch se koláč neupeče! A Pepa? To je přetrhdílo, roztržité a nešikovné. Nejsou to ale žádní budižkničemové, naši bratři jsou i stateční a mají dobré srdce.

Tři bratři jsou spojením tří tradičních a notoricky známých příběhů: Šípkové Růženky, Červené karkulky a Dvanácti měsíčků. A jak už to tak v pohádkách bývá, každý z bratrů nakonec najde svou nevěstu. Kdo vysvobodí Růženku ze stoletého spánku? Který z chlapců rozpáře břicho vlkovi, aby zachránil Karkulku? A nakonec, kdo pomůže Marušce z Dvanácti měsíčků zabojovat proti zlé maceše?

V porovnání s filmovou adaptací je knížka ryzí pohádkou věnovanou dětem. Nenapovídá tomu pouze její zpracování plné barevných ilustrací, ale také charakter samotného příběhu. To, že v pohádkách vítězí dobro nad zlem, je všeobecně známé, ale v tomto případě není zlo po zásluze potrestáno, avšak pěkně napraveno. A tak například vlk, který snědl Karkulku, nebyl shozen do studny s břichem plným kamení, ale domestifikován a stal se domácím mazlíčkem, který babičce hlídá lesní domek. No není to úžasné? Zdeněk Svěrák zkrátka dětem neservíruje žádné násilí, jak to mnoho pradávných i moderních pohádkářů dělá. Jeho Tři bratři jsou krásným a pozitivním příběhem plným dobra a laskavého humoru.

Hodnocení: 86 %

Autorka: Petra Nováková

Soutěž - ukončena