Staňte se svědky Stvoření

8. 11. 2016 v 13.45

William Paul Young patří mezi hrstku šťastlivců, kteří mají na kontě několik světových bestsellerů, aniž by to původně plánovali. Jeho první román, v češtině známý pod názvem Chatrč, čtenáře po celém světě dostal do kolen. Vražda dcery, hovory s Bohem, kterému dal autor konkrétní podobu, boj s vlastní bolestí... není třeba pokračovat ve výčtu. S touhle ošemetnou tématikou rozehraje partii jen odvážný hráč!

Ještě těžší než prorazit na světové literární scéně, je se na ní udržet. Mnozí autoři velkých bestsellerů, ať už má tento pojem kdejakou pověst, nedokáží napsat další úspěšný kus a jen nostalgicky až trapně používají stejné motivy a hrdiny v dalších knihách. Co si budeme vykládat, Křižovatky – druhý Youngův bestseller, si mnoho fanoušků koupilo jenom proto, že chtěli další Chatrč. A nedostali ji, i když si mnozí myslí opak.

Nyní Knižní klub přichází s jeho další knihou – Eva. Název krásný, obálka rovněž. Ovšem to, že na přebalu knihy je pod autorovým jménem nepřehlednutelně uvedeno, že se jedná o autora Chatrče, mě štve. A samozřejmě nechybí zlatá pečeť světového bestselleru. Anotace je hodně pozitivní: „román předurčený k tomu, aby se stal jednou z nejdiskutovanějších knih desetiletí.“

Young přivádí čtenáře na místo mezi tímto a oním světem. Jan Sběratel najde na břehu ostrova vyplavený kontejner a v něm zuboženou ženu na pokraji smrti. Tamním léčitelům zamotá hlavu její genetický kód. Obsahuje v sobě totiž všechny známé rasy. Nikdo neví, proč se objevila. Zatím co se její tělesná schránka zotavuje, ujme se jejího vědomí, možná řekněme nitra, pramáti Eva. Lili, jak se dívka jmenuje, se stává svědkem stvoření. Ano, není to moc odpočinkové čtení. Ale když vydržíte, závěr oceníte.

Není moc autorů, kteří by se pouštěli do popisování vzniku lůna a úplně prvního početí. Zřejmě budete mít z některých pasáží pocit, že stále opakuje to samé. Z jiných naopak, že jsou věty až moc okatě a účelově nastrčené. Problematika a neuchopitelnost víry, stvoření a složitý úkol jejího zprostředkovní, možná až popularizace, si to žádá. Dle množství prodaných výtisků je zřejmé, že populace má zájem toto téma rozebírat a žádá si odpovědi. A Young je k tomuto dialogu dostatečně dostatečně erudovaný.

„Evo?“ Lili k ženě instinktivně vztáhla ruku. Když se jejich prsty propletly, zaskočil Lili neznámý pocit, že může otevřeně říkat, co má na srdci, bez obav z odsouzení nebo trestu. „Ano, má dcero.“ Eva se něžně usmála a stiskla Lili ruku. „Já nechci být svědek, ať už to znamená cokoli.“ „Je to privilegium a pocta.“ Lili se sevřelo hrdlo hanbou, aniž by věděla proč.

Nemusíte být každou neděli v kostele a mít na nočním stolku rozečtenou Bibli, aby vás Youngovi knihy zaujaly. Část populace tvrdí, že v Boha nevěří. Jiná část zase, že neví.  Ať v tom máte jasno či ne, Evu si přečtěte. Obohatí vás to. Každého však jiným způsobem.

Hodnocení: 75 %

Autorka: Leona Šťávová