Šest postav, jedno město a spousta pohřbených tajemství

10. 12. 2017 v 10.48

Cailey, Zell, Bryte, Jencey, Lance, Everett. Všichni tito lidé mají přinejmenším jedno společné – žijí ve zdánlivě idylickém městečku Sycamore Glen. A všichni si v sobě nesou skrytá tajemství, která začnou vyplouvat na povrch, když maloměstský klid naruší nehoda na místním koupališti.

Román Nejskrytější přání od americké spisovatelky Marybeth Mayhew Whalen je mozaikou osudů šesti postav, které se střetnou v jednom čase na jednom místě. Příběh se odehrává v létě roku 2014 ve fiktivním městečku v Severní Karolíně. Ale je vlastně úplně jedno kdy a kde, podstatnější je v tomto případě proč.

Pozvolný děj dostane spád, když se na koupališti v Sycamore Glen málem utopí chlapec jménem Cutter. Jeho starší sestra Cailey si to dává za vinu, měla ho přece hlídat. A neuhlídal ho dokonce ani plavčík, z vody ho vytáhne až pohotový Lance. Cuttera odvezou do nemocnice a Cailey skončí v péči Lanceovy laskavé sousedky Zell.

Pozornost celého města včetně Lance vzbuzuje také Jencey, která se po letech vrátila se svými dvěma dcerami k rodičům. A ke starým vzpomínkám, které měly zůstat pohřbeny hluboko v minulosti. Její kdysi nejlepší kamarádka Bryte a dávná první láska Everett jsou dnes manželé a vychovávají syna. Jaké by to bylo, kdyby tehdy nemusela narychlo opustit rodné město? Měl by její vztah s Everettem budoucnost? Byly by s Bryte pořád kamarádky?

Šestiúhelník pomalu nabývá tvar, jak autorka odkrývá další a další kousky minulosti jednotlivých protagonistů. Snadno by se z toho mohla stát červená knihovna. Ale naštěstí nestala. Důležitější než povrchní city jsou dramata, která se odehrávají v nitru postav. Dramata, která jsou uvěřitelná a se kterými se čtenář dokáže ztotožnit. A také tajemství, dodávající románu špetku thrillerového napětí.

Vyprávění příběhu z hlediska několika různých postav není nic objevného, nicméně autorka ho dokázala poměrně citlivě využít k vykreslení charakterů a zpochybnění konceptu jediné pravdy. Pokud bychom hledali skutečnou hlavní postavu, mohla by jí být Cailey, jejímž vyprávěním román začíná. Navíc pouze v jejím případě používá autorka Ich-formu. Na druhou stranu je ze všech nejmladší a do města se přistěhovala teprve nedávno. Ale možná právě proto je tím nejlepším nezávislým pozorovatelem.

Marybeth Mayhew Whalen přiznává, že ji k napsání tohoto románu, v originále pojmenovaném The Things We Wish Were True, inspirovala skutečná událost. Ta dokázala sjednotit i proměnit čtvrť, ve které bydlela. Byť je její příběh smyšlený, pokusila se v něm podle svých slov zachytit tehdejší emoce. Ať už to bylo jakkoliv, podařilo se jí vystihnout atmosféru ospalého maloměsta, které je tak trochu zahleděné samo do sebe.

Autorka: Michaela Doubravová