Sedmý syn bojuje s temnotou a průměrností

27. 2. 2015 v 10.30

Začátkem ledna přišel do kin očekávaný film Sedmý syn (Seventh Son), žánrově zařaditelný mezi dobrodružnou či temnou fantasy. Předlohou mu byla část knižní série britského autora Josepha Delaneye o lovci duchů a jeho učni, sedmém synovi sedmého syna. Při této příležitosti vydalo nakladatelství Brána stejnojmennou knihu, která je ve skutečnosti spojením prvních dvou dílů série, tedy knih Učeň lovce duchů a Kletba lovce duchů. Přestože se nový snímek uzbeckého režiséra Sergeje Bodrova a nové vydání Delaneyova příběhu jmenují stejně, ve skutečnosti mají pramálo společného.

Podívejme se nejprve na knihu. Prodejci ji uvádí těmito slovy: „První a druhá kniha skvěle se prodávající série Lovec duchů, nyní jako film, Sedmý syn.“ Je to tedy „skvěle se prodávající série“ (jinde nazývaná Kroniky Wardstone), nikoliv skvělá série sama o sobě. Tato formulace o lecčems vypovídá. Mediální masáž je totiž v tomto případě silnější než obsah knihy. Navíc je toto tvrzení zavádějící, protože film se ve skutečnosti týká jen první knihy, a to jen velmi volně.

John Gregory je lovec duchů a jeho posláním je chránit obyčejné lidi před nebezpečnými strašidly, čarodějnicemi a dalšími stvořeními temnoty. Jelikož přišel o svého učně, potřebuje nového a nesmí to být nikdo jiný než sedmý syn sedmého syna. Novým svěřencem starého Gregoryho se stane Thomas Ward, který je záhy podroben nejrůznějším zkouškám. Tom se i přes varování svého mistra spřátelí s dívkou ve špičatých botách, tedy čarodějnicí, Alicí a díky ní je velmi brzy nucen využít své čerstvě nabyté znalosti v praxi.

První kniha vypráví – ve zkratce řečeno – o návratu lstivé a neobyčejně mocné čarodějnice Matky Malkin, která byla dosud uvězněna v jámě v zemi. Následující příběh líčí problémy s inkvizitorem a temnou bytostí jménem Zhouba. Děj se odehrává v několika městech Hrabství, zejména v Chipendenu, kde má lovec duchů své letní sídlo. Ovšem zasazení těchto míst není dále specifikováno. Podle všeho se ale nachází někde v našem světě, protože lidé vyznávají křesťanství, slaví Vánoce, učí se řecky a latinsky. Nehovoří se ani o žádném časové zařazení příběhu. Je to zvláštní směs smyšleného světa a skutečných reálií.

Nečetla jsem anglický originál, takže nemůžu přímo srovnávat, ale překlad do češtiny není příliš vydařený. Především není čtivý, schází mu profesionální uhlazenost jazykových prostředků. Každý díl má na svědomí jiná překladatelka, ale oba jsou zhruba na stejné úrovni. Zpočátku mě kniha vůbec nezaujala, a to hlavně kvůli kostrbatému překladu. Nicméně se mi zdá, že stejně jako se příběh napříč dvěma knihami vyvíjí z literárního hlediska k lepšímu, i jazyk se mírně vylepšuje.

I přesto, že bych mohla knize Sedmý syn řadu věcí vytknout, úplný propadák to určitě není. Počáteční skepse se s dalšími stránkami částečně rozplynula a nakonec si mě příběh přece jen něčím získal. Sice to není monumentální epické dílo, ale nechybí mu napětí v klíčových momentech, které vás pohltí. Své čtenáře tato kniha (nebo bych spíš měla říct tyto knihy) tedy jistě najde, zejména mezi těmi méně náročnými, kteří nejsou rozmlsaní mistrovskými díly žánru fantasy.

Jak už jsem nastínila, film Sedmý syn si z Delaneye příliš nebere. Především se týká pouze první knihy, kde se lovec duchů a jeho učeň potýkají s Matkou Malkin, takže spojení dvou dílů pod souhrnným názvem je ze strany nakladatele značně zavádějící. Filmaři přebrali pouze hlavní postavy a některé dějové úseky. Ve skutečnosti by se dalo říct, že nevytvořili adaptaci, ale úplně nový příběh. Koneckonců jej taky jinak nazvali.

Nevýrazný příběh se pak pokusili okořenit jmény hollywoodských hvězd Jeffa Bridgese a Julianne Moore v rolích lovce duchů Gregoryho a čarodějnice Matky Malkin. Do hlavní role učně Toma Warda režisér obsadil Bena Barnese, kterého mohou diváci znát například z filmu The Words (nebo též Slova) z roku 2012. Barnes je ve své roli nepřesvědčivý a naprosto bez výrazu. Julianne Moore jako Královna čarodějnic, jež se díky digitálním technologiím proměňuje ve smrtonosné monstrum, působí skutečně odpudivě, což je patrně záměr, nicméně její herecký výkon se rozplynul ve všudypřítomné průměrnosti. Celý film je právě takový – neurazí, nenadchne. Větší ambice si klást nemůže, evidentně se jen veze na vlně popularity fantasy žánru v posledních letech.


V knize i ve filmu Sedmý syn pár zajímavých momentů přece jen najdeme. Delaney i přes těžkopádný úvod dokáže vystupňovat nezbytné napětí a Bodrovův snímek oplývá určitou vizuální působivostí, charakteristickou pro filmy s podobnou tematikou. Jako celek jsou však film i kniha poněkud nekonzistentní. Zařadila bych je do kategorie „snadno zapomenutelné“. Nicméně nepochybuji o tom, že si najdou své fanoušky, zejména v mladší generaci. Sedmý syn se mezi vrcholná díla fantasy s největší pravděpodobností nezařadí, ale jako oddychová zábava pro dlouhé zimní večery bezpochyby poslouží.

Hodnocení knihy i filmu: 60 %

Autorka: Michaela Doubravová

Komentáře k článku

(Nebude zobrazen v komentáři)

Související

Mohlo by vás zajímat

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací Rozumím