Prvních 100 má zachránit lidstvo

17. 7. 2014 v 13.28

Cesta zpět na planetu Zemi je pro stovku mladých lidí odměnou i trestem zároveň a nikdo netuší, zda je na ní život vůbec možný. Už samotné přistání není bezproblémové a situaci nepomáhají ani osobní neshody a křivdy, které se udály ještě ve vesmíru. Pro Prvních 100 začíná boj o přežití. Na Zemi i na vesmírné stanici.

Po nukleární válce, která zničila planetu Zemi, lidstvo přesídlilo do vesmíru, kde je vše tak nějak normální. Poslední dobou se ale děje něco divného, i malé prohřešky jsou tvrdě trestány a platí se za ně životem. A pak se prezident rozhodne vyslat 100 odsouzených na první misi na Zemi. Mezi nimi je i jeho vlastní syn Wells, Clarke, dívka, kterou Wells miluje, Bellamy a Glass. Pocit úlevy, že se vyhnout odsouzení smrti střídá hrůza. Co když se na Zemi nedá dýchat? Co když nepřežijí samotnou cestu? Strach vyburcuje Glass k nečekanému útěku ještě před odletem a naopak Bellamy se rozhodne vstoupit na palubu, i když nebyl původně vybrán, jen aby mohl být se svou sestrou. Nikdo do posledního okamžiku netuší, co tam dole čeká. A něco opravdu čeká.

Prvních 100 je příběh vyprávěný z pohledu čtyř hlavních postav, které se k nastalé situaci staví zcela odlišně. Na začátku knihy se jejich vyprávění téměř neprolíná a vypadá zmateně, protože pozadí hlavní linie příběhu je odhalováno jen v náznacích. Postupně je na povrch vytahována minulost a důvody, proč se tohle všechno děje. Ze střípků si čtenář skládá historii lidstva i osobní příběhy. Nenápadně se tak dozvídá, proč jsou zrovna oni těmi, kteří jsou vysláni na misi a jaká politika vládne na lodi. Minulost se míchá se současností, kdy se děj odehrává po přistání na Zemi i na vesmírné stanici, kde zůstala Glass. A aniž by kdokoliv tušil, jednání některých před odletem zcela zásadně ovlivní dění „doma“.

Autorka Kass Morgan napsala zajímavý, čtivý sci-fi román především pro mladší čtenáře. Na pozadí katastrofy, která změnila lidstvo, vykreslila životní příběhy mladých lidí, které se v mnohém neliší od těch našich. Víceméně se potýkají s obdobnými problémy – láska, nedorozumění, nenávist, přátelství, a tak nějak dokola. Plus se k tomu přimíchá boj o vlastní přežití, i když spíše ve vedlejší linii. V knize Prvních 100 je obsažen jen malý zlomek toho, o čem samotný příběh pravděpodobně je. Na necelých třech stovkách stránek je nastíněn hlavní a zásadní problém, který zamává se „stovkou“ na zemi a s ostatními na vesmírné stanici, ale v prvé řadě je zde úvod do životních a milostných útrap hlavních postav.

Osobně jsem si nejvíce oblíbila Glass, i když velký prim celou dobu hrál Wells. Nakonec jsem ale musela uznat, že jeho jednání není takové, jaké jsem si namlouvala. Autorka dokázala postavy ušetřit jednotvárnosti a každý z nich se dopustil něčeho, kvůli čemu si čtenář musí myslet, že nejsou úplně v pořádku. I když žít na vesmírné stanici, mít všechno na příděl, muset dodržovat přísná pravidla a tvářit se spokojeně, to rozhodně není jednoduché. Některé činy to jistě omlouvá, jiné ale vůbec.

Podle knihy je natočen i stejnojmenný seriál a děj první epizody s ní koresponduje. To samo o sobě vypovídá o tom, že by měly přijít na řadu další díly. V září tohoto roku se chystá druhý s podtitulem Day 21. Jestli bude děj totožný se seriálem, netuším, ale kniha Prvních 100 rozhodně stojí za přečtení. Jen se připravte na to, že vám konec nejspíš nedá spát.

Hodnocení: 80 %

Autorka: Kristýna Pekárková