Povolání: Smrtka na plný úvazek

22. 4. 2018 v 10.00

Lidstvo se už po mnoho let snaží dosáhnout různých cílů. Porazit rakovinu, vymýtit hladomor a chudobu, ukončit válečné spory nebo doletět ke hvězdám. A nebo také dosáhnout nesmrtelnosti. Dovedete si to představit? Dokonalý svět, kde lidé mohou žít navěky, bez útrap a starostí. Jak ale zabrání takovému přelidnění?

V jedné daleké a alternativní budoucnosti existuje náš svět, kde lidé neumírají. Nemoci byly poraženy a když se vám stane smrtelná nehoda, prostě vás oživí. Nebaví vás staré tělo? Dostanete nové, mladší a krásnější. Pojem vražda je lidem cizí, neznají ho. Čeho se ale bojí, jsou smrtky. Tito vyvolení totiž mají jeden jediný úkol - kosit. Smrtky vznikly především proto, aby zabránili přelidnění, aby zachovali přirozenou rovnováhu. Stát se smrtkou je tak na jednu stranu významné poslání, na druhou je to ale nekonečné prokletí. Ne každý o to stojí. Citra a Rowan tuto šanci dostali a stali se učedníky smrtky Faradaye. Tím vyvoleným ale může být pouze jeden z nich.

Neal Shusterman není českým čtenářům cizí. Pár let zpátky vyšel v českém překladu první díl jeho dystopické série Bez šance. Smrtka je jeho nová série, opět dystopická, ale s jiným tématem na zamyšlení. Série je primárně zaměřená na čtenáře young adult, ale kdyby po ni sáhl i dospělejší čtenář, určitě neudělá chybu. Smrtka jako jedna z mála knih pro dospívající čtenáře představuje originální, svěží a chytrý příběh plný akce, zajímavých charakterů a témat.

Kniha má dva vypravěče - Citru a Rowana, kteří se stali učni a díky tomu museli opustit svou rodinu, přátele i školu. Většinu času tak cvičí nebo se vzdělávají v historii a umění Smrtek. Smrtka Faraday je zasvěcuje nejen do jejich řemesla, ale celkově jim ukazuje svůj pohled na věc. Každá smrtka totiž bere své poslání tak trochu jinak. A právě tohle nám autor v průběhu knihy několikrát ukáže a to nejen díky různým událostem, ale hlavně díky dalším důležitým postavám. Neal Shusterman má velmi dobrý cit pro vykreslení různých charakterů a to jak mužských, tak i ženských. Téměř s hravostí si hraje s jejich osudy, které jsou nepředvídatelné, vyvíjí se přirozeně a smysluplně.

Smrtka ale není jen zábavné a zajímavé čtení. Díky svému tématu, které se točí okolo smrti, přináší čtenářům i něco víc. Každá kapitola, ať už vyprávěna Citrou nebo Rowanem, končí deníkovým zápisem nějaké významné smrtky. Každá smrtka v činnosti je totiž povinná psát si deník a zápisky, které nám autor ukazuje, se točí nejčastěji okolo pocitů, svědomí nebo rozpolcenosti. Jsme stále lidské bytosti, když bereme jiným život? A jak správně vybrat toho pravého? Kdo si zaslouží dále žít a kdo ne? Máme vůbec nárok rozhodnout o tom, kdo bude žít? Smrtky vznikly proto, aby zachovali lidskou rovnováhu, ale nabízí se zde otázka, zda nesmrtnost nebyl spíše krok k horšímu, ke ztrátě samotné lidskosti.

V záplavě young adult románů je Smrtka jednou z třešniček na dortu. Je to kniha zábavná, akční a napínavá až do samotného konce. Neal Shusterman se svými hrdiny řeší otázku lidství, obětování i otázku týkající se rodiny a lásky. A prostřednictvím různorodých charakterů ukazuje nejrůznější stránky možných odpovědí. Stejně jako autorova prvotina Bez šance i Smrtka je knihou, která by neměla zůstat bez povšimnutí.

Autorka: Tereza Vršková