Pojďte, budeme si lhát

10. 9. 2015 v 13.05

To, že lhát se nemá a že lež má krátké nohy, nás rodiče učili už odmalička. Jsou však lži, o kterých jsme přesvědčeni, že špatné nejsou. Malá lež neškodí a někdy dokáže pomoci… Nebo ne?

Sedmilhářky čtenáře zavádí do malého australského městečka na poloostrově Pirriwee nedaleko Sydney. Místní škola pořádá kvízový večer, na který se všichni těší. Výtěžek poputuje na školní pomůcky a pro rodiče je to možnost utužit přátelské vztahy. Ještě než se akce pořádně rozjede, dochází mezi několika rodiči k vyostřené debatě, po níž zůstává jeden mrtvý... Nevíme kdo, nevíme proč. Dohady a domněnky jsou přiživovány policejními výslechy všech aktérů, které se proplétají jednotlivými kapitolami. Než se příběh stačí pořádně rozběhnout, vrací se zpět o půl roku před klíčovou událost.

Do města, kde se všichni znají a jeden druhému vidí málem až do talíře, se stěhuje Jane. Na tom by nebylo nic pozoruhodného, kdyby nebyla příliš mladá a ke všemu svobodná matka. V den, kdy její syn Ziggy nastupuje do školky, je jednou malou holčičkou obviněn ze šikany. Všichni jsou pohoršeni a vůbec nepřipouštějí možnost, že by vše mohlo být jinak. Mezi rodiči koluje petice za Ziggyho vyloučení, kterou iniciovaly matky ostatních dětí, jejichž angažovanost ve škole hraničí až s fanatismem. Jane podporují její nové přítelkyně, Madeline a Celeste. Jedny z mála školních matek, se kterými se dá normálně bavit. I přestože navenek se jejich životy jeví jako dokonalé, všechny v sobě ukrývají tajemství, kvůli nimž jsou ochotné i lhát.

Sedmilhářky jsou sondou do života rodičů a dětí, jejímž leitmotivem jsou tajemství a lži. Jak praví klasik: Je cosi shnilého ve státě dánském. A totéž platí pro navenek malebné australské městečko s téměř dokonalými obyvateli, kterým by mohly závidět i stepfordské paničky.

Liane Moriarty už ve svých předchozích knihách dokázala, že umí napsat moderní psychologický román. V Sedmilhářkách si bere na paškál mezilidské vztahy, jejichž zdánlivou pevnost dokáže nalomit i docela malá lež. Přestože se jedná o vážné téma, je román napsán s lehkostí a humorem. Autorka je dobrou pozorovatelkou a čtenářům umí mistrně nastínit problémy současné společnosti. Zároveň píše tak, že je problém knihu odložit. Možná se ze začátku budete v ději ztrácet a myslet si, stejně jako já, že jste čekali úplně jiný příběh. Počkejte a nechte mluvit Madeline, Celeste i Jane, které vás dovedou k šokujícímu vyústění.

Hodnocení: 100 %

Autorka: Barbora Javorková