Po stopách mistra Jana

30. 10. 2015 v 10.02

Blanka vyrazila o prázdninách s rodiči na výlet do Kostnice. U bludného kamene na památku Jana Husa potká hlídací husu, která Blanku vezme na výlet časem, aby poznala, kdo byl mistr Jan Hus a proč má právě v Kostnici svou pamětní desku i v češtině. Vydejte se s Blankou po stopách slavného kazatele s knihou Husův dům.

Bohatě ilustrovaná publikace Husův dům, která vznikla ve spolupráci s expozicí v Husově domě v Kostnici a naučnou stezkou kolem Kozího hrádku v Sezimově Ústí, vyšla v nakladatelství Albatros a je určena všem menším i větším dětem, které se chtějí dozvědět vše o Janu Husovi a jeho osudu. Autorka Klára Smolíková zvolila lehce netradiční a zábavnou formu, jak Jana Husa zvídavým čtenářům představit.

Hlavní hrdinka Blanka je s rodiči na výletě v Kostnici na břehu Bodamského jezera. Právě, když jí tatínek vysvětluje, proč mají v Kostnici bludný kámen na památku Jana Husa, objeví se za kamenem husa, která na Blanku promluví. Vysvětlí Blance, že je husou hlídající a chránící tento pomník. Blanka je děvče zvídavé a zajímá jí mnohem víc. S husou se spřátelí a ta ji vezme na cestu proti proudu času, aby pochopila celý životní příběh, dobu a také okolnosti, které vedly k neblahému konci slavného českého kazatele.

Kniha Husův dům není nudným čtením. Příběh se střídá s komiksovými vsuvkami, informačními bublinami i mapkami a Husovým osudem čtenáře provází vesele, zábavně, a přesto velmi erudovaně. Autorka si k pomoci přizvala ilustrátora Honzu Smolíka, jenž příběh doplnil krásnými obrázky.

Mimo Kostnice se Blanka s husou vydá rovněž do Prahy a nakonec i na Kozí hrádek, který je s Husem velmi úzce spjat. Čtenáři tak mají možnost poznat Husův život, názory, postoje i osudy dalších lidí, které ovlivnil. Hlídací husa je příjemnou průvodkyní a Blanka (i čtenáři) se tak dozvědí úplně vše.

Knížka Husův dům je určena pro malé čtenáře, děti asi tak od deseti let, ale jistě si ji s chutí přečtou a užijí i dospělí. Nikdo totiž s určitostí nemůže říct, že by mistra Jana Husa znal dokonale.

Hodnocení: 95 %

Autorka: Helena Herynková