Objevte tajemství minulosti nájemné vražedkyně

23. 2. 2017 v 13.49

Než se z ní stal osobní králův kat a následně dědička ohně, byla členem cechu nájemných zabijáků. Její jméno se stalo postrachem všude, kde se objevila. Pak ale zjistila, co pro ni znamená čest, důvěra blízkého člověka a věrnost. A rozhodla se jít vlastní cestou. Cestou, která ji přinesla nejen velkou ztrátu, ale pomohla jí posunout se kupředu, ke svému ztracenému osudu.

Krvavé ostří je soubor pěti krátkých povídek ze světa Skleněného trůnu, které předcházejí událostem v první knize. Jako osmiletá byla nalezena téměř utonulá a když si měla vybrat mezi smrtí a tvrzí plnou vrahů, rozhodla se stát tím nejlepším z nich. V těchto příbězích je čtenářům nastíněna minulost Celaeny v době, kdy poctivě plnila úkoly svého mistra Arobynna a svými činy si vydobyla titul nejlepší adarlanský zabiják.

Úvodní povídka, Vražedkyně a Pán pirátů, zaujme nejvíce tím, že je v ní poprvé představena postava Sama, o kterém se Celaena už letmo zmiňovala v prvních dílech série. Člen vražedného cechu a věčný Celaenin rival je spolu s ní vyslán na misi, která z nich udělá nejen dobré přátele, ale postaví je před velké rozhodnutí. Povídka po dějové stránce není nijak originální. Zajímavou ji ale dělají vtipné slovní přestřelky, svižnost děje a ukázka toho, jak moc si byla Celaena jistá sama sebou a svým postavením.

Vražedkyně a léčitelka a především Vražedkyně a poušť jsou povídky, které nás zavádí do nového prostředí. Univerzum Sarah J. Maas je opravdu rozsáhlé a těmito příběhy představila nejen nové a zajímavé postavy, ale zavedla nás do exotické pouště a nové komunity vrahů. Celaena je v této době dosti mladá a v některých věcech je jako každý toho věku nevyzrálá, nezkušená. Poprvé zjišťuje, že ji status nejlepší vražedkyně všude nepomůže a poprvé okusí ten pocit, když najde spřízněnou duši v místní dívce.  A hlavně, jak krutá může být zrada blízkého člověka.

Vražedkyně a podsvětí a poslední Vražedkyně a říše jsou povídky, které hrají na vážnější strunu. Atmosféra příběhu se dosti přiostřuje a Celaena naplno začne pochybovat o svém působení v cechu vrahů a především o svém mistrovi. Intriky, podrazy nebo tajnosti. Zrada se nedá prominout. Nikdy. Celaena a její nejbližší se tak ocitají ve velkém nebezpečí, které, jak víme z prvního dílu série, končí krutou ztrátou a velkým obratem v Celaenině životě.

Povídky mají tu nevýhodu, že jsou především krátké. Proto je důležité, aby autor naplno využil malý prostor a dal čtenáři něco, čím zaujme a pobaví. Kniha seznamuje čtenáře s teprve šestnáctiletou Celaenou, která místo aby hledala dobrou partii zabíjí nevhodné osoby. Naplno se zde projevuje její mladická nerozvážnost, lehká naivita a především velké sebevědomí. Tyto příběhy ale ukazují, že i proslulý adarlanský zabiják dokáže narazit na překážku a musí se s ní poprat. Velkou roli zde mají především touha po nezávislosti, odpor vůči rozkazům a vlastní uvědomění, chuť posunout se dál, vyvíjet se.

Krvavé ostří je sice soubor kratších příběhů, ale talent Sarah J. Maas se v nich projevuje naplno. Všechny povídky jsou čtivé a poutavé od začátku do konce a i přes menší rozsáhlost se autorce povedlo slušně vygradovat každou významnou událost v Celaenině životní pouti. Každá povídka v sobě totiž ukrývá něco, co hlavní hrdinku významně ovlivnilo nebo pomohlo rozvinout její vlastní charakter. Pro čtenáře Skleněného trůnu je tato sbírka povinností a pokud stále přemýšlíte, zda se vrhnout na tuhle fantasy sérii, Krvavé ostří může být i dobrý začátek.

Hodnocení: 80 %

Autorka: Tereza Vršková