Kdokoliv může být vaše noční můra

9. 6. 2013 v 14.42

Bezmoc a strach jsou jedny z nejsilnějších emocí. Dokáží být stejně nebezpečné jako chorobná láska a touha. Richard Pachman alias Michael Man o tom ví své. Čtyři roky pronásledování, útoků na jeho osobu i rodinu, ztráta hesel k mailu a internetovým účtům. O tom je stalking. A o stalkingu je jeho nová kniha Kdokoliv.

Hudebníku a skladateli Michaelu Manovi již několik let píše jeho fanynka. On je muzikant, který má své fanoušky rád a všem ochotně odpovídá, podepisuje se a snaží se vyhovět svým posluchačům. Ona je psychicky narušená dívka, která si nesprávně vyložila zpěvákův laskavý úsměv, když stála v první řadě na jednom z jeho koncertů.

Kdokoliv je autobiografickou knihou, a to mnohé vysvětluje. Richard Pachman zde promítá sám sebe, své myšlenky, postoj k životu i životní filozofii. Je dobré vědět, že autor a hlavní hrdina příběhu v jedné osobě, je věčný idealista, který je přesvědčený, že “Svět je plný hodných a duševně krásných lidí, kteří rozdávají lásku a kteří jsou dobří ke všem ostatním z vlastního přesvědčení a ne ze zištnosti.” (s. 130) Takový přístup může být pro mnohé neobvyklý.

Svou knihu napsal v rámci terapie, chtěl se ze stalkingu na svou osobu a rodinu vypsat a nezbláznit se. Kniha tak celkem věrohodně popisuje, jak takový stalking probíhá a jaké je něco takového zažít na vlastní kůži. Sám autor dokonce uvádí, že anonymní maily i sms jsou autentické.

Psychiatr MUDr. Jan Cimický, CSc. definuje stalking: „Noční můra, naplněná nejistotou a úzkostí. Traumatizující pocit, že se člověku někdo vlámal do soukromí, že zná jeho telefonní číslo či mailovou adresu. Obava, že mu kdykoliv může vstoupit do života neznámý vetřelec, bezohledný a zlomyslný. Možná anonym. Možná někdo blízký. Stalking je horor, který pronásleduje, znepříjemňuje a děsí, který může vést až k výbuchu bezmocného obranného zoufalství. Moderní zločinné konání… zlomyslnost, posedlost či jen zlý a zvrácený úmysl?“

Po jazykové stránce je text šroubovaný a dialogy působí strojeně a nepřirozeně. První polovina příběhu je rozvláčná a ne každému budou vyhovovat delší pasáže plné otázek k úvaze. Chybí mi zde i jasné časové rozmezí, které čtenáři mohlo pomoci v orientaci - jak dlouho už stalking trvá, kdy oběť kontaktovala policii, psychologa? Ačkoliv kniha není jazykově vyladěná, pomáhá otevřít diskuzi nad aktuálním tématem stalkingu, narušování soukromí a v nejvážnějších případech ztráty identity a její zneužití.

Zajímavé je, že příběh nekončí poslední stránkou knihy, pokračování najdete na webu publikace. Zajisté je i potřeba ocenit Pachmanovu odvahu vydat svůj neradostný příběh pod vlastním jménem veřejně.

Kdo má rád autorovu tvorbu, bude s knihou nadmíru spokojený. Stejně tak lidé, kteří dávají přednost příběhům před teorií a chtějí tak skrze autobiografický příběh proniknout do problematiky, se bude Kdokoliv líbit.

Richard Pachman je spisovatel, malíř, zpěvák a zejména skladatelem, který se věnuje duchovní a meditační hudbě. Je rovněž autorem muzikálu Babička a jeho skladby se hrají na Křižíkově fontáně v Praze. Stal se nejznámějším představitelem relaxační a soudobé duchovní hudby v ČR. Svými fanoušky je označován jako český Vangelis. Věnuje se ovšem také psaní. Z jeho dřívějších publikací to jsou např. Jak chutná život, Útes či Notre Dame. Kniha vyšla v nakladatelství Knihovnice.cz.

Hodnocení: 65 %

Autorka: Anežka Adamíková