Jekyll a Hyde v dívčím těle

15. 9. 2017 v 10.44

Milly je na první pohled obyčejná patnáctiletá dívka. Na druhý pohled už se ale začíná drát na povrch, že něco není v pořádku. Milly, hlavní hrdinka psychologického thrilleru M(učednice) od britské spisovatelky Ali Land, žije v pěstounské rodině a čeká na soudní proces se svou matkou, sériovou vražedkyní, kterou po letech trýznění udala na policii.

Přestože se Milly snaží působit normálně, uvnitř má šrámy, které si odnesla ze soužití se svou matkou. Láska a krutost šly v jejím podání ruku v ruce. Psycholog Mike, v jehož rodině dívka dočasně žije, se snaží tyto rány na duši zahojit a především připravit Milly jako klíčovou svědkyni na výpověď u soudu. Brzy se ukáže, že Mikova rodina není zdaleka dokonalá. Jeho žena Saskia bojuje s psychickou nemocí a dcera Phoebe je plná zášti vůči svým rodičům i nové spolubydlící.

Milly vypráví svůj příběh v první osobě a obrací se přitom na matku, jejíž přítomnost v sobě neustále pociťuje. Obává se, že je stejná jako ona, násilnická a vypočítavá, chladná a nemilosrdná. V její mysli se sváří dobro a zlo, Jekyll a Hyde v dívčím podání. Tento psychologický aspekt výstižně charakterizuje anglický název knihy – Good Me, Bad Me. Ačkoliv se ze všech sil brání zlým myšlenkám, čím dál častěji se dostává ke slovu Annie, její staré já, které v sobě nese geny své matky. Matky, kterou nenávidí i miluje zároveň.

Autorka v (M)Učednici odkrývá dívčino nitro pomalu a nechává čtenáře věřit, že Milly je jen utrápená dívka toužící po lásce a porozumění, které doma nepoznala, a že všechno může dobře dopadnout. Jenže pro každého může dobrý konec vypadat jinak. A Milly o něm má docela jasnou představu.

Někdy je skoro těžké uvěřit, že všechny ty myšlenky se zrodily v hlavě středoškolačky. Milly, tehdy ještě Annie, ale prožila dětství, které ji přimělo předčasně dospět. A její srdce zůstalo přes všechny snahy o nápravu pokřivené.

Autorka: Michaela Doubravová