Já tě vidím!

21. 3. 2017 v 12.23

Bojové akce se v moderních dějinách často odehrávají bez přímé konfrontace útočníka a cíle. Tak například mezi hledanými teroristy a armádou může figurovat ještě někdo třetí – dron. A právě z jeho perspektivy se odehrává film Oko v oblacích.

Britský válečný thriller nabízí mrazivě intenzivní podívanou. Takřka v „přímém přenosu“ sledujeme jednu vojenskou akci. V Naorobi jsou vystopovány velmi důležité osoby, které se podílejí na rekrutování sebevražedných atentátníků. Armáda, včele s plukovnicí Katherine Powell (Helen Mirren), je sleduje pomocí dronu – a postupně identifikuje nejen hledané osoby, ale také se doví, že v domě, v němž se sešly, se připravuje několik osob k nějaké sebevražedné misi. To, co by mělo skoro automaticky vést k povelu „zaměřit – střílet“, však začne nabírat poněkud komplikovanější směr…

Oko v oblacích ukazuje nejen to, jak řada vojenských misí probíhá, ale také, že rozhodující je stále ještě lidský faktor. A jeho emoce. Film však není o technologii, ale o náročném vyhodnocování situací, kdy musíte volit mezi špatnou a špatnou variantou. Je o odpovědnosti, kterou za důsledky své (ne)činnosti musíte převzít. A v neposlední řadě je to hutná a napínavá podívaná, která zhmotňuje doslova každou vteřinu, která v ději probíhá.

Ke všem přednostem si připočtěte ještě herecké obsazení. Helen Mirren, jak dokázala třeba v Královně, umí i s jemnou hrou na tváři zachytit mix síly a emočního rozechvění, které se snaží ukrýt. Stejně tvrdí jsou, nebo by měli být, i další lidé z armády či vlády, včele s generálem Bensonem (Alan Rickman). S postupujícím časem se z mramorových soch stávají lidské bytosti s pulzujícími žílami v těle.

A i když je zápletka smyšlená, při jejím zobecnění film bez patosu ukazuje veškerou váhu (a tíhu) rozhodování o něčím životě.