Karin Fossumová: Indická nevěsta

24. 1. 2012 v 09.16

Já vím – říkáte si, další krimi ze severu. Další vražda, brutalita, další neohrožený detektiv a pachatel, kterého je celkem snadné dopadnout. Další akční scény a tak. Nuda. Těch knížek na podobnou strunu v poslední době vyšlo tolik, že se v nich čtenář pomalu začíná ztrácet.

Indická nevěsta je ale jiná. Podtrhnout a zvýraznit. Indická nevěsta totiž nezačíná příběhem zločinu, ale příběhem lásky. Gunder Jomann je starý mládenec a má jen jediného člověka: Svou milovanou sestru. Život osamělého stárnoucího vlka ho už přestává bavit, a tak se rozhodne nesedět s rukama v klíně, a vypraví se do Indie najít nevěstu. Bláhový nápad vyjde a on se tam ožení. O několik týdnů později očekává příjezd své ženy do Norska, připraví dům a natěšeně vypráví své sestře o nenadálém štěstí, které na něj dosedlo. Jeho žena přilétá a on míří na letiště. Cestou se dozví o nehodě své sestry, která je v komatu v nemocnici. Místo na letiště letí za svou sestru a na letiště posílá známého, taxikáře. Ten ji tam nenajde. Púna, jak se jmenuje Gunderova žena, se vydá na vlastní pěst za svým mužem…

Teprve v tomto okamžiku, zhruba v pětině knihy, se začíná vyprávět kriminální příběh. Gunder, který v krátké době prožil nečekané štěstí, je zpátky na dně. Od této chvíle se knížka stává tím, co bylo naznačeno v úvodu recenze – mimořádným počinem v žánru detektivního románu. Karin Fossumová vlastně vypráví dva příběhy. Příběh osobní ztráty. Příběh člověka, který v jedné chvíli ztrácí dva své milované lidi. A potom příběh vraždy, která zaskočila ospalé městečko a přinesla něco, s čím se dosud nikdo z místních nesetkal.

Autorka si dala velkou práci s vybudováním silných charakteristik zúčastněných postav. Jsou tu postavičky místního života – hostinský, prodavač z pumpy, slečna nebo mladík, který má problémy v osobním životě. Máme tu kriminalistu, kterému umírá pes, jeho letitý společník. Máme tu dalšího kriminalistu, kterého začne „uhánět“ jedna z aktérek případu. No a pak samozřejmě Gunder Jomann, čerstvý vdovec, který se vyrovnává se situací, kterou mu život připravil. Jeho postava je snad nejsmutnější z celého žánru severské krimi. Snad každý čtenář mu zezačátku drží palce v jeho novém životě, a když pak přijde zlom a svět se mu opět řítí do pekla, nechce se tomu ani věřit.

Knížka se stala velkým hitem a Karin Fossumová bývá označována za královnu norské krimi. Knížka si, mimo jiné, vysloužila ocenění Los Angeles Times Book Prize za nejlepší norský kriminální román všech dob. Právem.