Honba za srdcovým králem přes válečnou Evropu

23. 4. 2018 v 10.44

Válečné příběhy jsou vždycky drama. Plné emocí, citů, zničených životů, zoufalství i naděje. I Izolda Regensbergová jeden takový dramatický příběh prožila, když celou druhou světovou válku bojovala za život svého manžela. A právě její vyprávění je nejnovější reportážní knihou nakladatelství Absynt.

Válečné příběhy jsou mnoho věcí, ale nikdy ne lehké. A možná právě proto Srdcový král od proslulé polské reportérky Hanny Krall tolik vyčnívá – skutečný příběh Izoldy Regensbergové vypráví s jakou si úsečnou lehkostí, se soustředěním na každodenní detaily, s nezúčastněným pohledem na všechny hrůzy a smrt té doby. A snad i o to víc je její líčení války a jednoho malého-velkého života působivé.

Izolda Regensbergová reportérku sama vyhledala s tím, že by si přála, aby o jejím životě napsala knihu, podle které pak bude moci být natočen film, kde ji bude hrát Elizabeth Taylorová. Mariusz Sczcygl pak v doslovu popisuje, jak komplikovaná cesta k hotové knize byla – hlavní hrdinka si přála, aby byl autorčin popis dramatičtější a srdceryvnější, aby z jejího vyprávění vznikla pořádná bichle. Knížka Srdcový král však nakonec vyšla v ét podobě, v jaké ji Hanna Krall napsala – a získala celosvětovou popularitu.

Co je na příběhu obyčejné ženy tak přitažlivého? To, že vůbec obyčejná nebyla. Do života jedné Židovky, která však naštěstí jako Židovka nevypadala, se vešlo tolik zážitků a dramat, že by to vydalo na desítky průměrně poklidných lidských životů. Díky tomu se Izoldě pod falešným jménem podařilo dostat z varšavského ghetta, přežít vězení, roky pronásledování, smrt blízkých i mnoho útěků a zmizení v té poslední chvíli.

Styl Hanny Krall jen podtrhuje prosté sdělení celého příběhu – člověk se nikdy nesmí vzdávat. Nesmí spoléhat na pomoc ostatní, jen sám na sebe. Ale zase se nesmí bát o pomoc si říct. Izolda děla všechno, co je v jejích silách, aby se dostala ke svému manželovi do koncentračního tábora Mauthausen. Cestuje do Vídně, do Berlína, osud s ní smýká tam i zpět, na nějakou dobu se ocitne i v Osvětimi, jejíž jméno provází přízrak smrti. A přes všechny tyfové epidemie, nešťastná odhalení, bolestivé výslechy a trápení přežije. Jde dál. Postupuje vpřed, vykládá si karty a pachtí se za svým Srdcovým králem, milovaným mužem, kterého drží naživu modlitbami k panence Marii a svým železným odhodláním.

Srdcový král není snadné čtení. Samozřejmě, obsah knihy je bolestný a krutý, tak jako většina vyprávění o osudech Židů během druhého celosvětového válečného konfliktu. Není však jednoduchý ani svou formou. Hanna Krall zaznamenala Izoldin příběh v útržcích, zkratkách, střípcích, myšlenkách. Časové linie se prolínají, úvahy prosakují do aktuálního dění, zdánlivé bezvýznamnosti se dostávají do popředí a důležité momenty proplouvají nepovšimnutě v pozadí. Čtenář musí být pozorný, zachytávat sdělení mezi řádky a hlavně se do knihy vcítit. Nechat na sebe působit tíživou atmosféru nemohoucnosti a zlomené deprese, která osudy těch, již se stali obětmi doby, provází. A zároveň se nechat vléct vpřed železnou, nezlomnou, pevnou vůlí Izoldy Regensbergové. Srdcové dámy, která bojovala za svého srdcového krále. Až do konce.

Autorka: Kateřina Stupková