Babičku stojí za to slyšet

19. 8. 2015 v 12.44

Každé sedmileté dítě si přeje mít báječnou babičku. A babička Elsy je báječná, ale taky trochu praštěná a na svůj věk až moc energická. Zato Elsa, ta je na svůj věk moc vyspělá. Rozumějte vlezlá a přechytralá. A dohromady je to nezastavitelná dvojka.

Babička a Elsa jsou jako dva magnety. Neustále se přitahují k sobě a pak šup, jsou od sebe. Přesně takhle vypadá jejich spolužití. Díky tomu, že je Elsa tak trochu jiná než její spolužáci, hledá útěchu právě u babičky, která jí vypráví nádherné pohádky. A ne jen tak ledajaké pohádky, ale příběhy, z kterých si malá Elsa může vzít ponaučení do života. Nejen Elsa to však nemá jednoduché. Babička by byla moc ráda, aby ji všichni přestali diktovat, co má a nemá dělat. V sedmdesáti sedmi přeci není nesvéprávná.

Audiokniha Babička pozdravuje a omlouvá se je báječným společníkem. Během vyprávění se budete smát, možná chvílemi i plakat, ale hlavně budete chtít mít taky takovou babičku. Tahle má totiž mnoho životních zkušeností, stálou chuť do života (i když si ho značně zkracuje kouřením cigaret, nadáváním a věčnými průšvihy) a je nezlomně přesvědčená, že nikdo není obyčejný a normální. Čímž dává Else najevo, že není jiná, nebo spíš, že je jiná, stejně jako ostatní.

Knihu vypráví Valérie Zawadská a její typicky zastřený hlas jakoby skutečně patřil babičce. Sice nemění nijak významně posazení hlasu nebo jeho tón, ale i tak je znatelné Elsino rozhořčení, nadšení nebo zklamání, babiččin pocit křivdy a diskriminace. Když babička vypráví pohádky, vtáhne posluchače Valériin hlas přímo do fantazijního prostředí, ve kterém se odehrávají úžasné příběhy, ve kterých byste chtěli být sami.

Audiokniha není proložena hudebním podkladem, ale přesto jí vůbec nic nechybí, protože je to plnohodnotný příběh, který nepotřebuje nic navíc. Porovnání s knihou zatím nemám, ale audiokniha jako taková je velice povedená a myslím si, že se bude líbit všem, kteří mají rádi humor, nadsázku a trochu fantazie. A pokud se vám líbila kniha/audiokniha Muž jménem Ove, vsadím se, že se vám bude líbit i audio verze další knihy od Fredrika Backmana Babička pozdravuje a omlouvá se.

Hodnocení: 90 %

Autorka: Kristýna Pekárková