Život feťáka není žádný med

5. 12. 2013 v 20.32

Vincent Franke, dealer a feťák, který se pohybuje v temných zákoutích Stockholmu a postavy jeho podsvětí pro něj nejsou žádnou neznámou. Vyzkoušel vše co mu přišlo pod ruku, přesto všechno nedá dopustit na morphin, který mu dělá společnost už od útlého mládí. Události, do kterých se zaplete, mu ovšem nepomůže vyřešit ani nejsilnější droga na světě.

Christoffer Carlsson je v našich končinách nováčkem, přesto ve své domovině stihl již i přes svůj relativně nízký věk vyvolat slušný poprask. Jeho prvotina Případ Vincent Franke se zařadila mezi daleko slovutnější jména severské krimi a okamžitě se stala bestsellerem. Totéž následovalo i s jeho následujícími knihami, které mimochodem vyjdou v českém překladu v roce 2014.

Vincent je propuštěn ze zadržovací vazby. Jako už tolikrát unikl o vlásek a vrací se do “normálního” života. I když! "Normálního" je v jeho případě hodně relativní pojem. Jak normální může být život dealera a feťáka závislého na morphinu? Problém nastane ve chvíli, kdy se ve Vincentově bytě ocitne neznámá dívka, která neumí ani slovo švédsky a angličtina je pro ní  z větší části také španělská vesnice. Kdo je ta záhadná dívka a proč ji šéfové Stockholmského podsvětí dali pod dohled zrovna jemu?

Případ Vincent Franke se v jedné věci naprosto odlišuje od běžných severských detektivek. Zapomeňte na policajty, novináře a podobnou havěť. Na to si tu hrát nebudeme, tentokrát to vezmeme pěkně z druhé strany barikády. Vždyť i ti “špatní” mohou být v lecčems lepší, než by se na první pohled mohlo zdát. A tak i naprostý ztroskotanec a vyvrhel Vincent v sobě dokáže nalézt tu měkčí stránku osobnosti. Přesto všechno neustále balancuje na hraně dobra a zla, a čtenáři jsou drženi v očekávání, na kterou stranu vah se misky osudu převáží.

Autorovou předností je psychologie postav a vystižení celkové atmosféry příběhu. Vincentův osud je hodně ponurý a ve stejném duchu se nese i celá atmosféra děje. V lecčems může kniha připomínat i legendární Sin City, kdy ponurá a tíživá atmosféra byla hlavní předností této legendy. Ani v tomto případě vás autor nenechá nadechnout a již od prvopočátku se budete prokousávat příběhem, který by si nikdo z nás prožít nechtěl. Protože při troše zamyšlení můžeme dojít k závěru, že stejný osud může potkat kohokoliv z nás. Stačí mít jen trochu té pomyslné smůly.

Prvotina Christoffera Carlssona je rozhodně vítaným oživením žánru severských detektivek, protože ať chceme nebo ne, jen málo autorů dokáže v dnešní době přijít s něčím hodně neotřelým. A právě toto se přesně povedlo nováčkovi ze Stockholmu, který svým ponurým příběhem ve stylu “noir”, dokáže zaujmout nejednoho fanouška detektivních příběhů.

Hodnocení 85 %

Autor: Petr Čapek

Zdroj obrázku: Piratforlaget.se