Zármutek Doktora Who

3. 10. 2014 v 13.49

Každý z nás již ve svém životě zažil nějaký smutný okamžik – zklamání, hádku s kamarádem, nebo odchod někoho, koho jsme z celého srdce milovali. Někde hluboko ve vesmíru ale existují tvorové, kteří by se právě takovýmto smutkem dokázali sytit. Jak by to dopadlo, kdyby přišli do našeho světa? Připomínali by nám tyto nepříjemné chvíle až do okamžiku, kdy bychom smutek nesnesli a doslova umřeli žalem.

Doktor cestuje společně s Clarou napříč prostorem a časem. Jejich výpravy jsou plné akce a nečekaných zvratů. Právě z jednoho takového dobrodružství se teď vrací – Claře se totiž podařilo opět napustit moře a tím zatopit archeologickou loď na jeho dně, která prováděla vykopávky. Ve chvíli, kdy Doktor loď zachrání, se chtějí vrátit domů, ale TARDIS je zanese na zcela jiného místo. Modrá budka přistane v Dallasu, 23. listopadu roku 1963, den po smrti Johna F. Kennedyho. Na počátku to vypadá jako pouhá porucha Doktorova stroje času, ale v okamžiku, kdy se začnou dít divné věci, si je Doktor jistý, že je tu správně. Země opět potřebuje jeho pomoc.

Planeta čelí invazi tajemných Závojů, mimozemských identit z jiného světa, které zabíjejí své oběti tím nejhorším způsobem. Vystupují z kávových skvrn, kapek na okně či mlhy a připomínají lidem největší smutek, který kdy zažili. Doktor se s touto entitou nikdy nesetkal, ale pokud bude chtít zachránit svět, bude muset vstoupit jak na planetu těchto tvorů, tak do svého největšího zármutku a tam najít jedinou zbraň, jak Závoje vyhnat.

Konečně se i čeští fanoušci dočkali dobrodružství „šíleného“ Doktora, který cestuje modrou budkou prostorem a časem. Doctor Who je i název světoznámého seriálu a pro mě, jakožto velkého fanouška seriálového zpracování, by byl doslova hřích, kdybych si knihu nepřečetl. Celý tento fenomén začal devátým Doktorem a nyní seriál pokračuje Doktorem číslo dvanáct. I když jde o jednu a tu stejnou postavu, charakter každé z nich je úplně jiný a jedinečný, což se následně projevilo i v této knize. Jedenáctý, pravděpodobně nejvíce geniálně šílený Doktor, který nosí motýlka (protože motýlek je cool) se stává hlavní postavou Závoje smutku a opět dokazuje, že si s Pánem času není radno zahrávat. Nejen, že si čtenář užije plnou dávku doktorského humoru, ale navíc se ponoří do tajů Doktorova života, jeho společnice Clary a prožije s nimi další hádky, vtipné scénky a stejně tak velké množství akce a dobrodružství, které lze zažít pouze s někým, jako je on.

Když jsem knížku poprvé otevřel, bál jsem se, že půjde o kopii některého seriálového dílu. To se nakonec ukázalo jako planý poplach. Tommy Donbavand totiž Závoj smutku napsal dostatečně originálně na to, aby se ukázalo, že se zápletka této knihy ještě v seriálu neobjevila a dostatečně srozumitelně na to, aby příběh pochopili i ti, kteří seriál nezhlédli, či nejsou tak zcela do života Pána času zasvěceni. Myšlenka knihy je více než zajímavá a zpracování brilantní. Je sice pravda, že autorův styl je trochu odlišný od toho, na co jsme běžně zvyklí, ale přesto si příběh drží úroveň, která vydrží až do konce. Osobně jsem také pociťoval absenci bohatších popisů a v některých momentech bylo těžké se začíst. Doktorův humor je totiž místy poměrně zvláštní, a pokud si na něj nezvyknete, pravděpodobně přijdete o důležitou část knihy.

Patříte-li mezi fanoušky britského seriálu Doctor Who, bude pro vás Závoj smutku naprostou samozřejmostí a nutností. Může se zdát, že je kniha určena spíše mladším, ale pokud si rozumíte s tak trochu šíleným Doktorem, cestováním v čase, inteligentní společnicí Clarou a historickým podtextem příběhu, bude tato kniha tou pravou volbou pro kohokoliv! Na stoprocentní hodnocení to asi není, ale pokud se chcete zasmát, prožít solidní dávku akce a prozkoumat nové planety, se Závojem smutku nešlápnete vedle.

Hodnocení: 75 %

Autor: Filip Faja

K dispozici je i e-kniha.