Krev na sněhu zůstává za mrazu rudá + SOUTĚŽ

31. 5. 2015 v 10.06

Série s detektivem Harrym Holem je sice zatím u ledu, ale Jo Nesbø nezahálí. Seznamte se: Olav, nájemný vrah s dobrým srdcem, antihrdina, který vás okouzlí.

Děj se odehrává v 70. letech v temném předvánočním Oslu. Žádné mobilní telefony, žádná DNA nebo internet. Hlavní hrdina Olav má zajímavé povolání – pracuje jako nájemný vrah. Najít tu správnou pracovní pozici mu chvilku trvalo, vylučovací metodou totiž musel zjistit, že se na jiné zločiny nehodí. Řídit únikové vozidlo mu nedovolí, protože jezdí moc nápadně. Ozbrojené loupeže a drogy také nejsou nic pro něj, má příliš slabou a citlivou povahu. Kariéra pasáka je mu odepřena, nezvládá mlátit holky, a ještě navíc se do nich až příliš lehce zamilovává. Nádavkem mu nejde matika a jako dyslektik má potíže se čtením a psaním. Trochu zvláštní kvalifikace pro zabijáka, ale vcelku to funguje (tedy až na výčitky svědomí vůči pozůstalým). Jinak ale Olav žije vcelku spokojeným životem, platonicky miluje hluchoněmou prodavačku, kterou zachránil před prostitucí, a po večerech louská Bídníky. Má jen strach, aby se ve své kariéře nedostal do bodu, kdy už toho na svého šéfa bude vědět moc. Nový úkol ho proto nepotěší, šéf si objedná vraždu vlastní manželky.

Krev na sněhu je překvapivě vtipná a zábavná kniha. Samozřejmě tedy trochu morbidním způsobem, viz třeba vražda otce záchodovou štětkou a lyžařskou hůlkou nebo skvělý plán vraždy v márnici. Nesbø má na nepravděpodobné způsoby usmrcení talent. Nicméně oproti infarktovým stavům, které jsme zažívali při četbě posledních dílů série s Holem, je Krev na sněhu selanka, při které se smějete a nevěřícně kroutíte hlavou. I tady se sice dočkáte nečekaných zvratů a dvojznačných situací, rozhodně nechybí krvavé, ba brutální scény, Olav je ale hrdinou, kterému po pár stranách bezezbytku fandíte. Možná je trochu naivní, ale i tak mu držíte palce a věříte, že mu to s Marií (anebo s Corinou?) vyjde. Vždyť je to vlastně správný chlapík, který by si to zasloužil. A že je vrah? Nikdo není dokonalý.

Rozsahem je Krev na sněhu spíše novela než román. Přesto se sem Nesbømu podařilo dostat vše – napětí, psychologii postav, milostný vztah, detailní popis prostředí i překvapivý závěr. Těch 200 stran zhltnete na posezení jako jednohubku. S potěšením.

Hodnocení: 100 %

Autorka: Hana Kubíková

Soutěž (ukončena)

Vyhrajte thriller Krev na sněhu. Vítězi se stanou ti, kteří bez chyby projdou kvízem a na poslední otázku vymyslí co nejkreativnější odpověď, podle které budeme nakonec vybírat. Soutěž končí 4. června 2015, další den kontaktujeme výherce.

Úplná pravidla soutěže

Výherci:

• Aneta Janků